حمید ضیایی پرور: نظام دانشگاهی ما با همین وضعیت نیز از تحقیق و پژوهش به دور مانده است

و حذف پایان‌نامه از برخی دوره‌های تحصیلات تکمیلی ضربه جبران‌ناپذیری به حیثیت علمی آن وارد می‌کند.

سال گذشته که این خبر رسما از سوی وزارت علوم اعلام شد بسیاری از ناظران آن را غیرممکن و شوخی سال تلقی کردند اما چندی بعد مشخص شد که نه تنها خبر واقعیت دارد بلکه این روند در حال افزایش نیز هست؛

به‌طوری که اخیرا مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم از افزایش تعداد دانشگاه‌های مجری طرح پذیرش دانشجو به شیوه آموزش محور (بدون پایان‌نامه) خبر داد و گفت که تعداد این دانشگاه‌ها از 14 دانشگاه در سال گذشته به 30 دانشگاه افزایش یافته است.

رجبعلی برزویی تاکید کرد: با توجه به اینکه این دوره‌ها از نظر اعتبار برابر با دوره‌های آموزش پژوهش محور هستند و می‌توانند با توجه به تقاضای جامعه برای آموزش عالی ظرفیت‌سازی‌ کنند، تصمیم گرفتیم برای سال آینده تحصیلی تعداد دانشگاه‌های مجری آموزش محور را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد دانشگاه‌های مجری این طرح، دانشگاه‌های قوی و معتبر هستند، ضمن اینکه تلاش کردیم دانشگاه‌هایی که مأموریت‌های آموزشی بیشتری دارند نسبت به برگزاری دوره آموزش محور در کارشناسی ارشد اقدام کنند و امیدواریم با افزایش دانشگاه‌های مجری پذیرش دانشجوی آموزش محور در کارشناسی ارشد بدون اینکه فشاری از نظر کیفیت به آموزش عالی بیاوریم ظرفیت لازم برای متقاضیان ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد ایجاد شود.

گفته شده با اجرای این طرح، ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در سال تحصیلی آینده حدود 20 درصد افزایش خواهد داشت. در اینکه ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها اندک است شکی نیست اما راه‌درمان این مشکل حذف پایان‌نامه نیست،  چرا که در این صورت اگر چه بر کمیت و تعداد دانشجویان اضافه می‌شود اما از کیفیت آن کاسته خواهد شد.

همچنین مشخص نیست این دسته از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی به چه سرنوشتی دچار خواهند شد؟ آیا در مدرک آنها قید می‌شود دوره کارشناسی ارشد بدون پایان‌نامه ؟ درصورتی‌که آنها در سازمانی مشغول به کار شوند آیا توان کافی برای پیشبرد اهداف تحقیقاتی آن سازمان را خواهند داشت؟

آیا اگر در مقطع بالاتر قبول شوند برای انجام امور تحقیقاتی دوره دکترا و حتی تز دکترا دچار مشکل نخواهند شد؟ در شرایطی که همه کشورها با سعی و تلاش فراوان سعی در سبقت علمی از دیگران دارند چرا در ایران با طرح‌های اینچنینی سعی می‌شود روحیه تنبلی و راحت‌طلبی به قشر دانشجو تزریق شود ؟

بر این اساس پیشنهاد می‌شود در راستای سال همت مضاعف و کار مضاعف، وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری دوره‌های کارشناسی ارشد بدون پایان‌نامه را حذف و با برنامه‌ریزی دقیق و جامع معادل همین ظرفیت‌ها را برای دوره‌های با پایان‌نامه راه‌اندازی کند.

کد خبر 104835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز